Meidän
poppoo saapui Ghanan Accraan lauantai-iltana klo 10:30. Irvistävän
kalaillallisen jälkeen nukuimme univelat pois. Sunnuntaina suuntasimme kulkumme
Accran Kansallismuseoon. Ghanan tasavalta on Britannian entinen siirtomaa
Länsi-Afrikassa, jonka aikaisempi nimi on Kultarannikko. Ghanan historia on erittäin mielenkiintoinen sekoitus
länsimaiden harrastamaa sortoa ja paikallista etnografiaa. Minulla on ilo ja
kunnia kertoa siitä lisää.
Minulle
Ghanasta tuli ensimmäisenä mieleen lapsuuteni suosikit, eli Mustanaamio-sarjakuvat, vaikka niiden miljööt ovatkin
vaikutteista huolimatta kuvitteellisia. Accran pienessä Kansallismuseossa on
tiiviissä purkissa Ghanan historia ja hieman nykypäivääkin.
Tässä
kuvassa näkyy paikallisia soidinmenoja. Alkuperäisessä valokuvassa oli naisia
ja miehiä tanssimassa. Kuvan mies kuolasi naista ja sitä mukailevassa
figuurissa mies kuolaa, kieli ulkona, naisen mehevän muodokasta pyllyä. Kumpikin
näyttää nauttivan tilanteesta täysin rinnoin. Tätä figuuria voisi moni
suomalainen vierastaa, kun meillä ihannoidaan luonnotonta mallin pyllyä.
Meidän
museo-opas hämmentyi kuvaamisesta, mutta kiellon sijasta hymy vaihtui nauruksi.
Taustalla näkyy kuvioitu kilpi. Kaikenlaiset symbolit, merkit ja kuviot ovat
aina olleet tärkeitä ghanalaisille. Tyypillisimmin ne esiintyvät
kansallispuvuissa. Täällä ihmiset ovat kautta aikain rakastaneet värikästä
pukeutumista. Kuviointi paljastaa kuka olet ja minkälainen on sosiaalinen
asemasi? Niiden kautta ihmiset saavuttavat yhteisöllisyyttä, he erottavat
vihollisensa ja tunnistavat kaltaisensa.
Museossa
törmäsimme menneisyyden synkempään puoleen. Huomiota herätti esim. erikoinen
kaulakoru. Läheltä päin katsottuna koru osoittautui petolliseksi. Se oli tehty
ihmisten hampaista. Hammaskaulakoru herätti kysymyksiä, oliko niiden omistajat
elossa hampaiden luovuttamisen aikana. Ei ollut. Uhrit näännytettiin nälkään ja
kidutuksen seurauksena hampaat revittiin irti.
Miltä
tuntuisi syntyä orjaksi tai joutua sellaiseksi keski-iässä? Yhtäkkiä sinut
erotettaisiin perheestäsi ja viettäisit loppuelämäsi paahtavissa peltotöissä 15
tuntia päivässä ja et näkisi lapsiasi tai vanhempiasi enää koskaan? Sitä meistä
kukaan ei voi todella tietää ja vain mielikuvitus on rajana.
Laajamittaisin ja vaikutuksiltaan merkittävin orjuuden muoto
on ollut joillekin Amerikan alueille pakolla kuljetettujen afrikkalaisten ja
heidän jälkeläistensä orjuus 1500-luvulta 1800-luvun lopulle saakka. Se muokkasi merkittävästi niin Afrikkaa, Amerikkaa kuin Eurooppaakin. Tämä niin sanottu transatlanttinen orjuus synnytti
myös merkittävän osan myöhemmän teollisuuskapitalismin tarvitsemista pääomista.
Kaupungeissa orjat olivat suurimmalta osin kotitalous- tai sotilasorjia.
Lainsäädännön ja yleisen moraalikäsitysten mukaan naisten orjuuttaminen
seksiorjaksi oli sallittua. Miespuolisia orjia, varsinkin nuoria poikia,
kastroitiin eunukeiksi. Se oli yleistä myös muualla.
Myös
arkeologinen puoli oli kiinnostava. Erityisesti erimuotoiset Ashantien
käyttämät painot kullan punnitsemiseen olivat hienoja, samoin puuesineet, kuten
päälliköiden tuolit ja sauvat. Museossa oli myös esillä monenlaisia
orjuuttamisen apuvälineitä. Niitä ei huvittanut sovittaa omaan kaulaan.
Kuvasta löytyy ghanalainen soitin. Koska olen hieman rastanaisen lähimuistilla varustettu tyyppi, en muista mikä kyseisen soittimen nimi on. Kutsuin sitä afrikkalaiseksi tissiposkeksi.
Ghanassa puhutaan englannin kieltä. Sen virallisen kielen status on peräisin
Iso-Britannian siirtomaa-ajoilta. Ghanan rajanaapureita ovat Togo, Burkina Faso
ja Norsunluurannikko. Museossa oli
hyvin esillä paikallisia bongorumpuja, ihastuttavan värikkäitä juhla-asuja ja
hurjia teräaseita. Kuvassa näkyy yksi sellainen.
Museossa etnologinen puoli on hallitseva. Se esitteli ghanalaisten arkipäivää, kuten kankaiden tekemistä, soittimia ja pohjoisen paimentolaisten olohuoneen kalustoa. Tässä kuvassa onkin lokaalien tyypillinen kotikolo.
Heimokypärät
herättivät jo sellaisenaan kunnioitusta. Myös vallan symboleina toimineet
miekat herättivät karvat pystyyn. Muotonsa puolesta niillä ei ole kuin
seremoniallinen merkitys. Katselmuksen laajuus ulottui varhaisimmista
löydetystä ruukunpalasista varhaisiin kuningaskuntiin, sieltä orjakauppaan ja
lopulta nykyghanaan. Se esittäytyi taidenäyttelyn muodossa.
Orjuus kiellettiin suurimmalta
osin 1800-luvulla. Ghana itsenäistyi maaliskuussa
1957 ensimmäisenä Saharan eteläpuolisen Afrikan
siirtomaista. Nkrumah ja
hänen johtamansa Kansan konventtipuolue veivät maata kohti sosialismia.
Heidän myötä demokratia löi läpi, kun he julistivat maahan kansanäänestyksen jälkeen yksipuoluejärjestelmän vuonna 1964. Sosialistisen hallituskauden myötä myös ay-liike löi itsensä läpi.
Täällä liittoon kuuluminen on hyvä asia, jolla ostetaan työehtosopimus.
Jäsenedut ovat voimassa oleva työehtosopimus.
1960 luvun jälkeen valta kaapattiin useamman
kerran, kunnes vuodesta 2009 lähtien presidenttinä on toiminut John Atta
Mills. Nykyisellään Ghanan valtion demokraattinen järjestelmä on
eräs Afrikan vakaimpia ja toimivimpia. John Atta Mills menehtyi äkilliseen
sairauteen virkakautensa lopulla vuonna 2012. Hänen tehtäviään ryhtyi hoitamaan
John Dramani Mahama.
Orjakauppa
vaikutti hyvin kielteisesti Afrikan poliittiseen, taloudelliseen ja
yhteiskunnalliseen kehitykseen ja muokkasi merkittävästi eurooppalaisia asenteita
muita kansoja kohtaan. Länsimaisten maan osien, eli Euroopan ja Amerikkojen rikkaus
on isolta osin peräisin siirtomaiden hyväksikäytöstä - paikallisten ihmisten ja
maiden rikkauksien hyödyntämisestä. Eli afrikkalaisten köyhyys ja kurjuus on
pitkälti meidän länkkäreiden ansiota. Orjuutta on pidetty antisemitismin ohella toisena länsimaisen rasismin a lkulähteistä. Siltikään
moni eurooppalainen ei salli turvapaikkoja muualta muuttaville, tästä hyvänä
esimerkkinä monet suomalaiset nykypoliitikot ja kansankiihottajat. Maassa toki maan tavalla, mutta sanotaan, että köyhä antaa vähästäänkin,
kun rikkailta ei heru penniäkään.
Teksti ja kuvat Maria
Vuorma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti